Zilele trecute a fost lansat ceasul Apple Watch, odată cu noile telefoane iPhone. Am privit cu interes toată prezentarea, pentru că voiam să văd noutățile și mai ales cum își dezvoltă Apple strategia de marketing pe piața ceasurilor. Anul trecut au prezentat ceasul Apple Watch ca fiind pe locul secund (după Rolex) în materie de venituri din vânzarea ceasurilor. Anul acesta se pare că au reușit să detroneze Rolex, după cum a declarat chiar Tim Cook (C.E.O. Apple).
Ei bine, imaginea de mai sus a generat pe internet o indignare generală în rândul pasionaților de ceasuri clasice:
Unii dintre ei mergeau mai departe cu anumite comparații, în sensul în care nu poți asemăna ceasul Apple Watch cu Rolex, pentru că e ca și cum ai compara un Ferrari cu o Tesla. Sau pe Conor McGregor cu Floyd Mayweather Jr. Oh wait! În fine, e vorba de o nuanță pe care unii o scot în față, încercând să ignore imaginea de ansamblu. Dacă facem câțiva pași în spate vedem că piața ceasurilor smart a început să ia amploare în ultimii ani. Timid, dar sigur, zic eu. Apple, Samsung, Google, Motorola și alți producători mari au intrat în jocul acesta. Într-o dorință de a vinde orice, chiar și unele branduri de ceasuri clasice au început să facă ceasuri smart (vezi exemplul Tag Heuer Connected).
Ce mesaj vrea să transmită Apple?
Dacă lăsăm puțin deoparte marketingul Apple cu privire la ceasul lor, vedem că pentru aproximativ 400 de dolari primești un dispozitiv cu multiple funcții: conectivitate GSM, GPS, altimetru, monitorizare ritm cardiac, spațiu de stocare etc. De pildă, singura asemănare evidentă între ceasul Apple Watch și un Rolex Submariner este că amândouă îți indică ora. Însă, alăturarea aceea cu Rolex nu este deloc întâmplătoare.
Părerea mea este că Apple joacă excelent această carte. Astfel, ei se poziționează peste marca cea mai recunoscută de ceasuri de lux, oferind spre vânzare un ceas cu mult mai multe funcții decât un Rolex, la un preț de 10 ori mai mic. Este o afacere extraordinară pentru o persoană care nu a avut niciodată un ceas sau care nu știe ce ceas să-și cumpere. Ba chiar și pentru cineva care nu vrea să-și bată capul cu mecanisme automatice și își dorește un ceas din această categorie de preț.
Care este viitorul Apple Watch?
Cred că marile companii care produc ceasuri premium și de lux (+1.000 de euro) nu vor fi afectate de noul smartwatch de la Apple. Branduri ca Rolex, Omega, Nomos, Cartier și alții din acest segment au propria clientelă formată de-a lungul timpului, care, chiar dacă și-ar achiziționa ceasul Apple Watch, nu ar renunța la ceasurile clasice. Producătorii menționați trebuie însă să înceapă să atragă spre ei clienți mai tineri și mai ales cliente.
Apple cred că va lua o parte importantă din cota de piață a companiilor care vând ceasuri în segmentul de 200-500 de euro. Și în această categorie sunt nume mari, precum Seiko, Fossil, Citizen, Casio, Certina, Doxa, Tissot, Swatch, Hamilton etc. De asemenea, având funcții de urmărire a activităților fizice, e posibil ca ceasul Apple Watch să „muște” un pic și din cota brățărilor fitness.
Am observat că ceasurile celor de la Apple apar de obicei la mâna celor care fac exerciții fizice, la tineri și mai ales la persoanele de sex feminin. Acestea sunt categoriile pentru care companiile de ceasuri clasice trebuie să înceapă să producă piese cu adevărat interesante și să le facă publicitate ca atare. Hai să ne imaginăm cum ar fi de exemplu un ceas Apple Watch cu tehnologia Citizen Eco-Drive cu încărcare solară. Până atunci însă, vom mai discuta despre lupta din ce în ce mai mare care se dă pentru încheieturile noastre.
Tweet
2 comments
[…] lansatul Apple Watch 3 întâmpină deja câteva probleme. Se pare că pierde deseori conexiunea cu telefonul prin […]
[…] că programul are succes, la o lună după recenta lansare oficială a lui Apple Watch 3, John Hancock anunță că extinde acest model de asigurare pentru a beneficia […]