Biografiile sunt preferatele mele atunci când vine vorba de un anumit gen literar. Ultima carte de acest tip pe care am citit-o pe nerăsuflate a fost „Shoe Dog. Memoriile creatorului Nike.” scrisă de Phil Night. Recunosc că, până să citesc cartea, nu aveam nici cea mai vagă idee care este identitatea fondatorului Nike. Cu atât mai puțin de istoria Nike.
„Mi-am întins picioarele, tendoanele, mușchii spatelui și am icnit în timp ce făceam primii pași nesiguri pe strada scufundată în liniște, în ceață. De ce o fi mereu așa de greu să te pornești?”
Așa își începe autorul cartea în care descrie probabil cei mai importanți ani din viața sa. Povestea scrisă ca un jurnal se întinde pe o perioadă cuprinsă între anii 1962-1980. Acțiunea începe cu tânărul Phil în vârstă de 24 de ani, pasionat de alergare și cu o dorință puternică de a explora lumea. Pornind în călătoria sa inițiatică în jurul lumii, ajunge și în Japonia, unde încheie o înțelegere cu o fabrică de pantofi sport pentru a le vinde acestora încălțămintea pe piața americană. Cu doar câteva sute de dolari împrumut de la tatăl său pentru a cumpăra pantofii, ia naștere astfel Blue Ribbon Sports, care va face istorie sub numele Nike începând cu anul 1971.
Pe parcursul celor aproape 500 de pagini se conturează vizibil evoluția unei companii, dar și a creatorului acesteia. Desigur că nu este totul doar lapte și miere. Pe măsură ce anii trec apar problemele personale, trădările prietenilor, procesele pe bani mulți și chiar un faliment ratat la mustață. Chiar și așa, cartea îți oferă multe învățăminte și informații din culise precum:
- rivalitatea cu Adidas;
Un episod interesant este crearea celebrului Nike Cortez. Inițial acești pantofi trebuiau să se numească Aztec, însă Adidas i-au amenințat cu judecata lansând și ei un produs care se numea Azteca Gold. Ca un gest de revoltă, Nike a redenumit pantofii Cortez, după cunoscutul conquistador care a învins imperiul aztec. Strategia s-a dovedit a fi bună, pentru că Nike Cortez s-au vândut mult mai bine decât cei de la Adidas.
- cum a fost creat swoosh;
Swoosh este numele logo-ului Nike. Acesta a fost desenat de o studentă pe care Phil a întâlnit-o întâmplător în 1969 în cadrul universității unde a predat. Interesant este că de abia în 1971 aceasta i-a desenat celebrul logo.
- legătura dintre Nike și Ilie Năstase;
Năstase a fost unul dintre primii atleți celebri care au semnat cu Nike un contract de sponsorizare. Fragmentele care descriu negocierile și discuțiile purtate de fondatorul Nike cu Nasty sunt savuroase. Gata, nu mai dau spoilere.
- până la urmă, când tragi linie tot familia este cea mai importantă;
- construiește-ți echipa cu care lucrezi fără prejudecăți. „Nu le spune oamenilor cum să facă lucrurile, spune-le ce să facă și lasă-i să te surprindă cu rezultatele lor.”
- în viață, ca și în afaceri, „ești ținut minte pentru regulile pe care le încalci.” Poate e bine. Poate nu.
Analizând la rece aventura creatorului Nike, la începuturi nu făcea decât să cumpere pantofi de sport din Japonia și să-i vândă mai scump în SUA. Așa a început totul. Chiar și așa nu pot fi contestate viziunea, curajul și perseverența lui Phil Knight care a dus Nike unde este astăzi. Cartea poate fi cumpărată în limba română de pe elefant.ro sau în engleză de pe Amazon.
P.s. JUST DO IT.
Tweet